Отже, експертна оцінка – це процес оцінки потенційної ринкової вартості нерухомості (у нашому випадку) дипломованим спеціалістом, який враховує сукупність наявних та потенційних факторів (місце розташування, площа, віддаленість від основних об'єктів інфраструктури району, планування, стан і рік будівлі, рівень обробки, тип будинку, поверховість, висота стель і т.д.), що можуть впливати на ціну об’єкта.
Експертна оцінка є обов’язковою для будь якої операції (спадщина, купівля-продаж, обмін, дарування, передача під заставу) по зміні прав власності на цінне майно. Якщо не буде зроблена дана оцінка, то нотаріус не засвідчить законну зміну власника об’єкту операції і угода не відбудеться.
Експертну оцінку має право проводити лише кваліфікований оцінювач (випускник спеціалізованого ВНЗ, яких в Україні є лише п’ять). Такі спеціалісти для старту своєї діяльності повинні виконати ряд умов: пройти річне стажування в одній з успішних оціночних кампаній, а згодом здати державний екзамен, що влаштовують представники Фонду Держмайна. Лише після цього вони можуть отримати сертифікат на свою діяльність. Додатково, хороший експерт повинен пройти акредитацію у банках України, щоб мати можливість співпрацювати у питаннях щодо застави майна.
Для того, аби була здійснена оцінка вашої нерухомості вам потрібно мати наступний перелік документів:
- Техпаспорт на об’єкт нерухомості.
- Документ, що підтверджує право власності на об’єкт.
- Паспорт та ідентифікаційний код власника.
Для оцінки вартості земельної ділянки потрібно мати:
- Державний акт про право власності із кадастровим номером ділянки, або довідка про його присвоєння.
- Паспорт та ідентифікаційний код власника.